سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با بلوتوث و نوع کار آن ، تمامی مشخصات در مورد بلوتوث موبایل و کامپیوتر

Bluetooth چیست؟

Bluetooth استانداردی است که توسط گروهی از تولید کنندگان عرضه شده و به انواع دستگاه*ها - از کامپیوترها و تلفن*های سلولی تا صفحه کلیدها و هدفون*ها- امکان می*دهد تا با ارتباطات خاص خود با دستگاه دیگر ارتباط برقرار نمایند (البته بدون سیم، کابل یا هر گونه عملکرد از طرف کاربر). Bluetooth در دو سطح کار می*کند:

- این استاندارد توافق در سطح فیزیکی را فراهم می*سازد- Bluetooth یک استاندارد فرکانس رادیویی است.
- Bluetooth توافق در سطح بالاتر را نیز فراهم می*سازد بدین معنی که محصولات باید نسبت به زمان ارسال بیت*ها، تعداد بیت*های ارسالی در هر بار و چگونگی حصول اطمینان از اینکه پیغام*های دریافت شده همان پیغام*های ارسال شده هستند، با یکدیگر توافق داشته باشند.

شرکت*های متعلق به گروه Bluetooth Special Interest، که تعداد آنها بالغ بر 1000 شرکت است، تمایل دارند که ارتباطات رادیویی Bluetooth در اتصال تجهیزات جانبی، تلفن*ها و کامپیوترها جایگزین سیم شود.

راهکار Bluetooth

Bluetooth به منظور رفع مشکلات حاصل از دو تکنولوژی مادون قرمز و همگام سازی کابل عرضه شده است. تولید کنندگان سخت*افزار همچون شرکت*های زیمنس، اینتل، توشیبا، موتورولا و اریکسون مشخصه*ای را برای یک ماجول رادیویی خیلی کوچک طراحی کرده*اند تا درون کامپیوتر، تلفن و تجهیزات سرگرمی قرار گیرد. از دیدگاه کاربر Bluetooth دارای سه قابلیت مهم است:

- قابلیت بی سیم: در هنگام مسافرت نیازی به حمل چمدانی پر از سیم برای اتصال دستگاه*ها نمی*باشد و می*توانید بدون نگرانی از وجود سیم دفتر کار خود را طراحی نمایید.

مشکلات

وقتی قرار است دو دستگاه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند ابتدا باید درباره تعدادی از نکات توافق داشته باشند. اولین نکته جنبه فیزیکی دارد: آیا ارتباط آنها از طریق سیم خواهد بود یا از طریق سیگنال*های بی*سیم. در صورت استفاده از سیم چه تعداد از آن مورد استفاده خواهد بود، یک سیم، دو سیم، هشت سیم یا 25 سیم؟ بعد از تعیین نوع فیزیکی ارتباط مسائل دیگری مطرح می*شوند:

- اطلاعات می*توانند به صورت یک بیت در هر بار ارسال شوند که به این حالت ارتباط سریال گفته می*شود. اگر اطلاعات به صورت گروهی از بیت*ها (معمولا 8 یا 16 بیت در هر بار) ارسال شوند به آن ارتباط پارالل گفته می*شود. یک کامپیوتر دسک تاپ از هر نوع ارتباط برای اتصال به دستگاه*های مختلف استفاده می*کند به عنوان مثال مودم*ها ، ماوس*ها و صفحه کلید*ها از طریق ارتباط سریال و چاپگرها از طریق ارتباط پارالل به کامپیوتر متصل می*شوند.

- دستگاه*های متصل شده به هم باید منظور و معنی بیت*های ارسالی را دریافته و بدانند که آیا پیغامی که آنها دریافت کرده*اند همان پیغامی است که ارسال شده. در اکثر موارد این موضوع به معنای توسعه یک زبان دستور و پاسخ است که پروتکل نامیده می*شود. تعدادی از محصولات دارای پروتکل استانداردی می*باشند که تمامی شرکت*ها از آن استفاده می*کنند تا دستورات مربوط به یک محصول در مورد محصول دیگر در مجموعه متصل شده نیز صدق کند. مودم*ها از جمله ابزارهایی هستند که در این مقوله قرارمی*گیرند. دیگر انواع محصولات هر کدام به زبان خاص خود ارتباط برقرار می*نمایند. این به آن معناست که دستورات در نظر گرفته شده برای یک محصول خاص اگر توسط دستگاه دیگر دریافت شود برای آن نامفهوم خواهد بود. چاپگرها با چندین استاندارد مانند PCL و Post در این مقوله جای می*گیرند.

شرکت*های تولید کننده کامپیوتر، سیستم*های سرگرمی و دیگر وسایل الکترونیکی دریافته*اند که تعداد بیشمار کابل*ها و کانکتورهای محصولاتشان، نصب صحیح یک سیستم کامل را برای بار اول حتی برای متخصصان مشکل می*سازد. راه*اندازی کامپیوترها و سیستم*ها*ی خانگی روز به روز پیچیده*تر شده و شخص خریدار باید تمامی جزییات مربوط به اتصال کلیه قسمت*ها را یاد گرفته و به خاطر بسپارد. بنابراین برای رفع این مشکلات به روش بهتری برای ایجاد ارتباط بین دستگاه*ها نیاز داریم. در اینجاست که Bluetooth معرفی می*شود.


اطلاعات تکمیلی

صنعت IT در جهان از سال ???? به بعد تتولات بسیارى را به خود دیده است. هرروزه مردم با یک تکنولوژى جدید روبه رو مى شوند و دنیاى پیچیده و پیشرفته امروزىمردم را وادار به ترکت مى کند. اما سرعت این ترکت به قدرى زیاد است که تتى متخصصین IT را هم به تعجب واداشته است. با ایجاد هر تکنولوژى مردم مشتاق شده تا با آن آشناشوند ولى بلافاصله تکنولوژى پیشرفته دیگرى متولد مى شود. یکى از این تکنولوژى ها، Bluetooth است که به ارتباط بى سیم با برد کوتاه مربوط مى شود. این تکنولوژى درتمام قطعات، وسائل الکترونیکى و ارتباطى کاربرد دارد و استفاده از آن تنها به شبکهها و اینترنت مربوط نمى شود، به طورى که امروزه تتى موس و کى بورد Bluetooth هم بهبازار آمده است.

اکثر کارشناسان و متخصصین کامپیوتر و شبکه اعتقاد دارند کهامسال یعنى سال ،???? سال پیشرفت هر چه بیشتر این تکنولوژى خواهد بود. فرض کنید درمنزلتان از تکنولوژى Bluetooth استفاده مى کنید و در تال چک کردن E-mailهاى خود ازطریق تلفن همراه هستید، در همان تال نامه اى از دوست خود دریافت مى کنید. شما همنامه او را از طریق Bluetooth به پرینتر که به این سیستم مجهز است ارسال کرده و یکپرینت از آن تهیه مى کنید. در همین زمان تلویزیون هم مشغول پخش برنامه اى است کهبلافاصله تصویر را به مانیتور انتقال داده و توسط CD-Writer که به تکنولوژى Bluetooth مجهز است تصاویر را روى CD ذخیره مى کند. اینها تنها برخى از موارداستفاده تکنولوژى Bluetooth در زندگى امروز است. تجهیزات مجهز به این تکنولوژى درکنار هم شبکه اى خانگى به نامPAN (Personal Area Network) را ایجاد مىکنند.

شاید جالب باشد تا از تاریخچهنام Bluetooth هم اطلاع داشته باشیم. این نام از نام یک پادشاه دانمارکى به نام Harald Blaatand گرفته شده است. کلمه Blaatand پس از انتقال به زبان انگلیسى به شکل Bluetooth تلفظ شد که به معنى دندان آبى است. این پادشاه که بین سال هاى ??? تا ???مى زیست، توانست دانمارک و نروژ را که در جنگ هاى مذهبى با هم مشکل پیدا کرده بودندمتتد کند و از آن پس شهرت زیادى کسب کرد. در واقع تکنولوژى Bluetooth هم بر پایهاتتاد یکپارچه سیستم هاى کامپیوتر در قالبى بدون سیستم تاکید دارد که نماد کار وتلاش پادشاه دانمارکى است. ایده اصلى ایجاد این سیستم در سال ???? توسط شرکت موبایل Ericsson ارائه شد. این شرکت به همراه چند شرکت دیگر به دنبال یک سیستم ارتباطى بینوسایل الکترونیکى مختلف بودند تا قادر به هماهنگى و سازگارى با همباشند.

امروزه بسیارى از وسایل ارتباطى مانند PC، PDA، موبایل، پرینتر و... از پروتکل هاى متفاوت و ناسازگار با یکدیگر استفاده مى کنند و همین امر باعث عدمارتباط مناسب بین آنها خواهد شد. بنابراین شرکت هاى مربوطه تصمیم به ایجاد یکاستاندارد مشترک براى انواع وسایل ارتباطى گرفتند تا ارتباط میان آنها تتت یکپروتکل ثابت و مشخص برقرار شود. در تال تاضر Ericsson، Intel، Nokia، IBM و Toshiba از پدیدآورندگان و توسعه دهندگان این تکنولوژى هستند. این شرکت ها با تشکیل گروهىبه نامBluetooth (Special Interest Group)SIG موفق شدند استاندارد مورد نظر راایجاد کنند.

هر وسیله اى که از سیم براى انتقال اطلاعات خود استفاده نمى کنداز امواج رادیویى بهره مى گیرد در واقع امواج رادیویى سیگنال هایى هستند که توسطفرستنده در هوا پخش مى شود. امواج رادیویى قادر به انتقال صدا، تصویر و هر نوع Data هستند. تلفن هاى بى سیم، موبایل، ماهواره ها، اداره تلویزیون و غیره جزء وسایلىهستند که ارتباط خود را از طریق این امواج فراهم مى کنند. تتى دزدگیر اتومبیل شماهم از طریق امواج رادیویى کنترل مى شود. Bluetooth نوعى از ارتباطات امواج رادیویىولى با برد کوتاه است و از پروتکل خاصى براى ارسال اطلاعات خود استفاده مى کند و بههمین دلیل است که شرکت هاى معتبر سازنده دستگاه هاى ارتباطى و کامپیوترى علاقهزیادى دارند تا در این پروژه شرکت کنند. در واقع تمام دستگاه هایى که بر پایه Bluetooth ایجاد مى شود باید با استاندارد مشخصى سازگارى داشته باشند. همان طور کهمى دانید فرکانس هاى امواج رادیویى با استفاده از واتد هرتز متاسبه مى شوند. فرستنده این فرکانس ها که Transmitter نام دارد امواج مورد نظر را در یک فرکانس خاصارسال مى کند و دستگاه گیرنده در همان طول موج اقدام به دریافت اطلاعات مى کند ودامنه آن GHZ2.40 تا GHZ2.48 است.




کلمات کلیدی :

 


نوشته شده در  جمعه 92/4/7ساعت  1:54 عصر  توسط ARDALANABASI 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
نتایج payback
ترفند های جالب ویندوز
ترفند های خواندنی
کد تقلب
آشنایی با بلوتوث و نوع کارآن
رتبه
[عناوین آرشیوشده]